Tuesday 9 October 2012

Orla Kiely happiness

Voor wie haar niet kent, Orla Kiely is een Iers ontwerpster van kledij, accessoires, allerlei huisraad- en kantoorartikelen. Ze is vooral gekend voor haar vrolijke patronen, waar ze dan ook onafscheidelijk van is in haar ontwerpen. Toch slaagt ze erin nooit saai te worden of eentonig. Er is werkelijk van àlles een exemplaar te verkrijgen dat door haar onder handen is genomen. Van radio tot kussen of tuinschep. Dat is geloof ik ook wat haar zo'n hip imago geeft. En dan natuurlijk de simpele maar wondermooie fleurige 60's patronen.

Onder andere Kate Middleton en Kirsten Dunst verschenen reeds met een ontwerp van haar. Om een 'ouw koei' uit de gracht te halen, een tijd geleden was er nog opschudding rond Kate die een kleedje droeg dat 'maar' 300 pond had gekost! Al is het dan wel niet een van mijn favoriete ontwerpen, ze krijgt toch m'n sympathie.



Er zijn een aantal Orla Kiely boetieks gevestigd over de hele wereld waaronder in New York en Londen. Hoewel er in Parijs geen boetiek is, zag ik dat het merk toch al goed verdeeld is geraakt over zowel grote bazaars als kleine hippe winkeltjes. Onlangs kon ik langsgaan in de boetiek in Covent Garden, Londen. Heel leuk en mooi om binnen te gaan, maar ik raad af om te kijken naar prijskaartjes! Bij het binnengaan valt het nog mee, maar de kleedjes in de kelderverdieping zijn allemaal rond de 300 pond/euro. Achja, what did I expect?

Orla Kiely
31 Monmouth Street
Covent Garden
London
WC2H 9DD


Ik was eigenlijk pas écht blij toen ik toevallig langs Uniqlo kwam, die een confectielijn (lees: betaalbare kledij) van haar verkoopt. Daar kocht ik een top en sjaaltje voor 19 pond, wat neerkomt op een 24-tal euro. De herfstcollectie werd net voorgesteld in die week, waardoor de winkel haar had uitgenodigd voor een signeersessie en een promotie gaf waarbij je gratis postkaarten kreeg, een roos en een totebag. Ik was dan ook superblij toen ik in de underground toevallig in een verveelde bui het flyertje las dat ik eerder die dag moet meegekregen hebben in de winkel, zodat ik nog nèt op tijd kon teruggaan om mijn buit binnen te halen.

In België ken ik voorlopig maar 1 verdeelpunt waar je spulletjes van haar kan kopen, bij Au Bon Marche in Gent. Maar misschien is het best dat er nog niet al te veel winkels zijn aangezien er dan helemààl nooit een einde zou komen aan mijn koopwoedebuien, en het zou natuurlijk ook niet meer zo'n wonder zijn om iets van haar te bemachtigen. Toch schuilt er verleiding om de hoek hier en daar door online winkels - met jawel, verzending naar België - zoals daar zijn: ZalandoLou Le Chien (badhanddoeken en kantoorspulletjes) en Papiermier. Maar opgelet voor de portemonnee dus!

No comments: